Acvila cu aripile spre Carpaţi

     La trecerea unui  secol de la ultimul zbor al inventatorului – pilot, inginerul Aurel Vlaicu, cu avionul Vlacu II, am avut sentimentul că România profundă este pe cale de a se trezi.

Monumentul  cu vultul     Băneşti  13 septembrie 2013

Un grup restrâns de persoane am plecat de la Cimitirul Bellu din Bucureşti spre Băneşti, lângă Câmpina, la locul unde în urmă cu 100 de ani visul tânărului inventator Aurel Vlaicu a fost frânt. vlaicuAm ajuns cu mult înainte faţă de ora stabilită în programul oficial pentru desfăşurarea ceremonialului militar şi religios. Am avut, astfel, timpul necesar să privesc în voie întregul amplasament, să mă înclin în memoria pionierului aeronauticii române, să mă documentez cu privire la proiectul de amenajare a amplasamentului şi a celui de restaurare a Monumentului aflat, anterior evenimentului, în stare de degradare. Graţie autorităţilor locale şi judeţene din Prahova, Monumentul lui Vlaicu a fost reabilitat într-un timp record, totodată fiind amenajată o alee pietonală, o platformă pentru  festivităţi, o parcare generoasă,  o plăcuţă comemorativă aplicată pe monument, pregătită a fi dezvelită în cadrul ceremonialului comemorativ din 13 septembrie 2013. Incinta exterioară a monumentului urmează să fie încadrată de o zonă verde. plan reabilitare  monumetul Vlaicu jpg Proiectul mai cuprinde un spaţiu pentru  muzeu unde vor fi expuse prototipuri după avioanele realizate de Aurel Vlaicu – Vlaicu I, Vlaicu II şi Vlaicu III şi alte alei pietonale de acces către muzeu. Cu siguranţă toate acestea vor reprezenta în viitor o atracţie turistică,  iar pentru Băneşti va fi un motiv în plus de mândrie şi oportunitate de dezvoltare zonală. Dacă până acum mulţi dintre noi poate am privit în treacăt  monumentul ros de timp, am convingerea că strădania autorităţilor de a reda un aspect binemeritat Monumentului Aurel Vlaicu va fi apreciată prin numărul de vizitatori şi confirmarea ca punct turistic în devenire. Monumentul este amplasat în localitatea Băneşti, jud.Prahova, pe latura stângă a DN1, direcţia Braşov. Spre orele 15.00   o  mare de oameni părea că se revarsă spre Monumentul Vlaicu, ridicat în memoria lui în urmă cu 77 de ani. În partea superioră a monumentului este o acvilă cu aripile deschise spre Munţii Carpați. 

Galerie foto 1

Această prezentare necesită JavaScript.

Galerie foto 2

Această prezentare necesită JavaScript.

 

 Să ne luăm ţara înapoi! 

Un banner uriaş cu chipul lui Aurel Vlaicu  îmi dă  senzaţia că străjuieşte toate zările pământului ; DSCF5209 pare a fi un strigăt străbun neândeplinit de atâta vreme.                                           Să ne luăm ţara înapoi! scrie  foarte clar acolo . Să traduc acest îndemn ca fiind a lui Vlaicu către noi, sau îndemnul nostru către cei de azi? Mă macină întrebarea : de la cine să ne luăm ţaraînapoi câtă vreme noi nu am dat-o nimănui? România este aici, trebuie doar să ştim ce să facem cu ea. Totul  este  să vrem să o păstrăm, mi-am zis, privind chipul lui Aurel Vlaicu imortalizat pe banner. Dilema mi-a fost spulberată de alocuţiunea  plină de vibraţie a preşedintelui Consiliului Judeţean Prahova,Banesti domnul Mircea Cosma, citez: .” Dacă nu veneau alţii peste noi, dacă nu ni se întâmpla să fim prădaţi, furaţi şi jefuiţi, poate că acela care a inventat primul avion românesc făcea din România cea mai mare ţară constructoare de avioane. Dar n-a fost să fie aşa! Odihneşte‑te în pace, Aurel Vlaicu… Suntem aici să ne luăm ţara înapoi. În jurul meu asistenţa anonimă, în mijlocul căreia mă aflam, aprobă la unison cele rostite de autoritatea judeţeană. Să fi renăscut oare sentimentul patriotic şi dorinţa de a ne redobîndi demnitatea naţională?

Zbor omagial

La finalul evenimentului comemorativ  de la Băneşti au survolat cerul prahovean avioane şi elicoptere din dotarea Şcolii de Aplicaţie pentru Forţele Aeriene “Aurel Vlaicu” Boboc, Aeroclubului României şi Iacărilor Acrobaţi,  la manşa cărora s-au aflat piloţi desăvârşiţi. Zborul omagial a impresionat asistenţa, o mulţime de porumbei au fost eliberaţi din avion Banestideasupra Monumentului, iar acrobaţiile Iacărilor au oferit un adevărat spectacol aerian dedicat geniului Carpaţilor la împlinirea unui secol de la zborul  frânt de destinul nemilos al tânărului inventator Aurel Vlaicu.

Spre seară am ajuns în Bucureşti la bordul aceluiaşi autobuz militar din care m-am autoextras, coborând într-o staţie RATB facilă, în zona Arcului de Triumf, prin amabilitatea conducătorului auto şi a superiorului acestuia.

Într-o zi de toamnă, a lui 13 din 2013, la Băneşti a renăscut Vlaicu şi a Triumfat pacea sufletului de român. Vom zice de-a pururi cu mândrie  : şi noi l-am avut pe VLAICU.  

Arb.

 “….M’aş socoti răsplătit cu prisosinţă pentru cei patrusprezece ani de muncă,de teamă şi de speranţă chinuitoare, dacă aş şti că am făcut ceva,cât de puţin, pentru progresul ştiinţei şi pentru fericirea oamenilor.”   Aurel Vlaicu, 1910  în revista Tribuna.

 

 

 

 

Acest articol a fost publicat în Articole, Comemorativ, Diverse, Galerie foto și etichetat , , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

