Ion Dobran la aniversare

Ion DobranAniversarea anuală a distinsului veteran aviator, General Ion Dobran, a reprezentat de zece ani încoace un eveniment special al Fundaţiei Av.Alexandru Şerbănescu. Totodată a fost un eveniment anual aşteptat de foarte mulţi pasionaţi de istoria aviaţiei şi la fel de important pentru colecţionarii de fotografi şi înregistrări video. O istorie transmisă prin viu grai. La aniversarea din 5 februarie 2014 domnul Dobran m-a întrebat aproape retoric : ce zici Eleonora, dacă mai sunt pe aici şi la anul, ai vrea să deschizi pagina de cart? Pentru o secundă am fost învăluită în mantia ceţii, apoi m-am întristat gândindu-mă că ar fi necesar un …vapor ! Ca o străfulgerare norocul mi-a surâs aducându-mi aminte de un titlu de carte al unei doamne poet, născută în Constanţa, din păcate demult plecată … Titlul era “ De cart pe puntea planetei”. Care va să zică nu avem nevoie de niciun vapor! I-am răspuns domnului Dobran că voi face oricând “de cart” alături de Domnia Sa, pentru camarazii săi şi acea istorie zidită şi trăită de ei, zburătorii FARR.

   Mâine este 5 februarie, pentru mulţi poate fi o zi ca oricare alta,pentru noi este ziua de naştere a aviatorului Ion Dobran. Zilele trecute i-am reamintit despre   misiunea de cart   şi  am stabilit câteva coordonate. Sper să mă ridic la înălţimea aşteptărilor.

Între timp găsesc a fi potrivit ca de ziua aniversară a unicului zburător de vânătoare în viaţă, să prezint un episod special notat în jurnal de locotenentul Dobran.
26 iulie 1944 :
“Ora 12.00 …ne pregătim de plecare în oraş pentru a lua masa la popota noastră de pe strada Mare lângă cofetăria cu fata frumoasă, blondă care a devenit soţia lui Toni Duşescu.Deodată un telefon de la centrul de informaţii anunţă un scurt mesaj: Nord Bârlad cu direcţia Tecuci,20 de bombardiere însoţite de Lithning-uri. Se ordonă de Cpt. Popescu Ciocănel:tot grupul în aer. Suntem bucuroşi, va fi ziua cea mare a grupului, faţă de o formaţie care pare o pradă uşoară”.

Fac precizarea că de la bazele din Ucraina, bombardierele americane au decolat în două formaţii urmâd a survola teritoriul României pe traseul Ismail-Galaţi-Pogoanele Buzău-Bucureşti-Giurgiu-Corabia şi Tighina-Huşi-Focşani-Râmnicu Sărat-Bucureşti-Turnu Măgurele-Slatina-Turnu Severin.

Învăluit în matia de fum…. bietul meu 22

Avionul lt Dobran 22Locotenentul Dobran continuă : „Degajez în sus într-o şandelă şi de abia acum îmi pare rău că am atacat. De jur împrejur la toate înălţimile numai americani. Mă răstorn şi cad în spatele altuia, prinzându-l din nou în vizor…. Din faţă se văd opt burţi de «Lightning»-uri care se răstoarnă în spate după ce mă depăşesc, dar socotesc că am timp. Nu-l las pe cel din faţă pentru nimic în lume, orice s-ar întâmpla. O rafală prelungită şi ia foc, cu fum gros se îndreaptă spre lunca Siretului. Ăsta şi-a terminat cariera pe undeva printre sălcii, dar ce te faci cu cei din spate? Doi dintre ei sunt deja ameninţători …de picat nu prea am unde , sunt doar la 600 de m,de cabrat pot cabra,dar cei din spate vin de sus, lansaţi şi deasupra lor mai sunt destui.. critc..( situaţie).Nu-mi rămâne decât o disperată luptă de viraje pe care o susţin un timp, dar cât va ţine oare? De jur împrejur nicun G-u,fiecare se angajase pe cont propriu…îmi dau seama că sunt pierdut şi chiar în momentul acela simt cum se înfig în avion proiectilele, bang,bang,zbang… Mă fac mic în cabină, cu capul între umeri şi pic virat.Se simte miros de ulei ars ca de motor gripat,nu mai este nimic de făcut ….. ( curios,nu mă gândeam la mine ci la avion). Va trebui să-l pun pe burtă…este sfârşitul. Sunt încă în aer şi avionul ia foc, fumul începe să mă înăbuşe…Americanul e călare în spate, dar nu mai trage, spre norocul meu,e convis după fum şi foc că m-a terminat şi probabil fotografiază pentru omologare. Filez la rasul porumbului,apoi larghez cabina şi muşc puţin din pământ tragând de manşe , avionul sare 80-100 de metri, după care îl trântesc pe burtă. …Nu mai este timp decât de sărit afară… Nici nu fac 10 paşi şi muniţia începe să explodeze..ca nişte focuri bengale..până ce 22 al meu e învăluit în mantia de fum. O lacrimă de durere mi se furişează …pentru avionul acesta de care eram legat ca de un frate şi cu care am trăit atâtea clipe grele. M-a scăpat de atâtea ori până acum…bietul meu 22!”

imagesCompensare…ce compensare. Încă o asemenea acţiune şi totul e pierdut. Nu se mai poate lupta întro astfel de inferioritate de mijloace şi asta nu vrea să înţeleagă nimeni şi ne ducem cu toţii pe rând…Numai un noroc ar face ca să mai pot doborî, fără să fiu doborât şi eu, nota cu amărăciune lt. Dobran.

Ordinul de zi nr. 150/ august 1944
Pentru vitejia dovedită în luptă şi spiritul de sacrificiu al piloţilor, Grupul 9 Vânătoare „Dessloch-Şerbănescu” a fost citat prin Ordinul de zi nr. 150/ august 1944 pe Comandamentul Corpului 1 Aerian Român: „Având învedere acţiunea ieşită din comun executată de Grupul 9 Vânătoare «Dessloch-Şerbănescu» din ziua de 26 iulie 1944, orele 12.00, când decolează în alarmă 17 avioane Me 109 G sub comanda căpitanului Popescu-Ciocănel, pentru a ţine piept formaţiile de vânătoare inamice anglo-nord americane, de zeci de ori mai mari,care au îndrăznit să violeze scumpul nostru spaţiu aerian, pentru curajul, sângele rece, abnegaţia şi eroicul avânt cu care s-au aruncat în lupta inegală contra mercenarilor terorişti, sfidând moartea spre a apăra spaţiul aerian al patriei şi pentru gloria aripilor româneşti, pentru entuziasmul şi înaltul spirit de sacrificiu cu care piloţii Grupului 9 Vânătoare «Dessloch-Şerbănescu» au reuşit să doboare 11 avioane inamice, pierzând în greaua luptă pe adj. av. Ţurcanu Pavel, adj.av. Bălan Emil, adj. stag. av. Economu Alexandru, care au căzut jertfă pe pământul scump al patriei, pentru calmul şi stăpânirea de sine cu care căpitanul av. Popescu-Ciocănel a aterizat cu avionul în flăcări, dând dovada unei voinţe extraordinare şi, în acelaşi timp, adj. şef av. Rădulescu Andrei şi adj. major av. Mucenica Ioan, deşi ciuruiţi de gloanţele inamice, nu-şi pierd cumpătul şi cu dârzenie reuşeşte să ia contact cu pământul salvându-se, pentru eroica şi gigantica luptă dusă de Grupul 9 Vânătoare «Dessloch-Şerbănescu».
Ordon: citarea prin Ordin de Zi pe Corpul Aerian Român a următorilor piloţi din Grupul 9 Vânătoare: căpitan av. Popescu-Ciocănel, locotenent av. Şenchea Mircea, locotenent (r) av. Simionescu Ion, locotenent av. Gavriliu Vasile, locotenent av. Dobran Ion, adjutant şef av. Rădulescu Andrei, adjutant major av.Mucenica Ion, adjutant major av. Panait Ion, adjutant av. Ţurcanu Pavel, adjutant av. Mălăcescu Ion, adjutant av. Ioniţă Ion, adjutant av. Ursachi Constantin, adjutant av. Nicoară Constantin, adjutant stagiar av. Economu Alexandru, adjutant stagiar av. Moraru Iosif, adjutant stagiar av. Bălan Emil, adjutant av. Dârjan Traian, subofiţer av. Stengel Ernest. Cei în drept se vor conforma.
Comandantul Corpului 1 Aerian Român, General aviator Ionescu Emanoil.

Poate că vor putea fi trase cel puţin câteva concluzii, poate că nu mai interesează , dar un lucru e sigur : în condiţii vitrege, greu de imaginat ei au fost şi rămân eroii aripilor româneşti.

Avionul Ion Dobran

Aviatorul veteran de război Ion Dobran este lângă noi.

Îi dorim multă sănătate şi La Mulţi Ani!

Eleonora ARBĂNAŞ

Print

Acest articol a fost publicat în Articole, Pagina de istorie și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

2 răspunsuri la Ion Dobran la aniversare

  1. Danut ALBU zice:

    La Multi Ani cu sanatate domnule General!!
    Ca in fiecare an, pe 5 februarie, Liga Militarilor Profesionisti va prezinta onorul!!
    http://www.ligamilitarilor.ro

Lasă un răspuns

