Aviaţia – moment aniversar

Aviaţia – armă de sine stătătoare – 100 de ani

Repere istorice

În 1915 s-a înfiinţat Corpul de Aviaţie Român, aviaţia a devenit armă de sine stătătoare.
La data de 13 noiembrie 1936 a fost înfiinţat Ministerul Aerului şi Marinei în cadrul căruia îşi desfăşura activitatea Comandamentul Forţelor Aeriene, având în subordine Comandamentul Apărării Contra Aeronavelor şi Comandamentul Apărării Antiaeriene a Teritoriului.
Între anii 1920-1940, aviaţia română a cunoscut o amplă dezvoltare fiind dotată în cea mai mare parte cu avioane de fabricaţie românească realizate de industria noastră. În România s-au construit peste 2000 de avioane militare şi civile după proiecte proprii sau în licenţă. IAR 80Aviaţia militară a fost dotată cu avioane de vânătoare româneşti tip IAR-80 şi cu avioane de bombardament realizate la IAR Braşov tip J.R.S. SM-79, după o licenţă italiană mult îmbunătăţită de specialiştii români.
La intrarea României în război împotriva URSS, la 22 iunie 1941, ca aliată a Germaniei, aviaţia militară română avea în serviciu 621 de avioane şi a obţinut un număr de 2000 victorii aeriene până la 22 august 1944.
După 23 august 1944 aviaţia militară a fost reorganizată în Corpul Aerian Român. A executat un număr de 4200 misiuni de luptă până la 12 mai 1945.

Între 12 mai 1945 – 30 decembrie 1947 s-a trecut reorganizarea pe timp de pace: desfiinţarea tuturor comandamentelor operative, a unor unităţi de luptă şi auxiliare, reducerea substanţială a efectivelor prin demobilizări şi epurări.S-au desfiinţat comandamentele aviaţiei şi artileriei antiaeriene din cadrul Subsecretariatului de Stat al Aerului înfiinţându-se un Comandament al aeronauticii cu Statul său major care avea în subordine: Divizia 1 aeriană cu două escadre aeronautice (flotile) şi şcolile militare de aviaţie.

În iunie 1946, aviaţia militară a fost din nou reorganizată. În locul Subsecretariatului de Stat al Aerului s-a înfiinţat Inspectoratul General al Aeronauticii cu Direcţia pentru educaţie, cultură şi propagandă, care avea în subordine: Comandamentul Aeronauticii.
În 1947, unităţile de luptă ale aviaţiei române aveau în dotare 168 de avioane de diferite tipuri şi 108 avioane aflate în dotarea şcolilor de aviaţie, în majoritate de construcţie românească.
La 15 februarie 1949 s-a înfiinţat Comandamentul aviaţiei şi s-a trecut după modelul sovietic de la flotilă la regimente de aviaţie.
Aviaţia militară a primit, la 1 aprilie 1950, denumirea de Forţele Aeriene Militare, iar comandamentul – Comandamentul Forţelor Aeriene Militare (CFAM).
La 12 septembrie 1956 – s-a înfiinţat Comandamentul Apărării Antiaeriene a Teritoriului   ( CAAT), prin unirea Comandamentului de Apărare Antiaeriană a Ţării cu Comandamentul Forţelor Aeriene Militare

La 1 mai 1977 – se înfiinţează Comandamentul Aviaţiei Militare – organ de specialitate al Ministerului Apărării Naţionale care avea responsabilităţi directe în privinţa pregătirii şi instruirii personalului navigant, înzestrării cu tehnică de luptă şi materiale specifice, precum şi întreţinerii şi dezvoltării reţelei de aerodromuri.                                                    După1989                                                                                                                                                În anul 1993, Comandamentul Aviaţiei Militare se uneşte cu Comandamentul Apărării Antiaeriene a Teritoriului şi ia fiinţă Statul Major al Aviaţiei şi Apărării Antiaeriene. Începe un alt proces de restructurare al unităţilor în contextul noilor orientări politice şi reorganizării armatei.
La 1 iunie 2000 – prin dispoziţiune , sunt stabilite structura şi denumirea actuală – Statul Major al Forţelor Aeriene.
Aviaţia militară trece prin diferite etape, chiar dificile cel puţin sub aspectul înzestrării, cunoscute cu mult mai bine de cei care slujesc cu credinţă şi devotament aripile româneşti.

La 20 iulie 2011 , de Ziua Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene, în cadrul tradiţionalei ceremonii militare şi religioase de la Monumentul Eroilor Aerului din Bucureşti a fost acordat Drapelul de luptă Statului Major al Forţelor Aeriene. La acel moment , Şeful Statului Major General -domnul general-locotenent  Ştefan Dănilă, în mesajul său adresat forţelor aeriene a spus : “ De Ziua Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene cu toţii trebuie să privim cu recunoştinţă la trecut, cu realism la prezent şi cu încredere în viitor “. Un îndem adevărat şi realist în oricare prezent.

survol  stauia aviatorilor2015 la data de 19 iulie – la Monumentul Eroilor Aerului, în cadrul ceremoniei militare dedicată Zilei Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene, zi de mare însemnătate pentru tradiţia aeronauticii naţionale, va fi decorat Drapelul de luptă al Statului Major al Forţelor Aeriene.

Data de 20 iulie

În 1913 pionierii aviației l-au ales pe Sfântul Ilie ca patron al aviației; în calendarul ortodox la 20 iulie este ziua Sfântului Prooroc Ilie Tesviteanul.
În aprilie 1964, ziua de sărbătorire a Aviației Române a fost schimbată cu data de 17 iunie, când se aniversează primul zbor al lui Aurel Vlaicu cu un aparat proiectat și construit de el (1910). După anul 1990, Ziua Aviației se sărbătorea în “ambele zile”, abia în anul 2004  aviatorii români au revenit la celebrarea Zilei Aviației în data de 20 iulie, când este şi ziua Sfântului Prooroc Ilie Tesviteanul, patronul Forţelor Aeriene Române.

Ne alăturăm şi noi acestui moment aniversar, din respect, cu recunoştinţă şi profundă admiraţie pentru cei care sub drapel servesc cu credinţă şi devotament aripile patriei.

La mulţi ani !

Dedicăm Zilei Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene:

Expo zborE. Arbănaş

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Articole, Eveniment, Pagina de istorie și etichetat , , , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Un răspuns la Aviaţia – moment aniversar

  1. mironescu julienutza zice:

    RESPECT EROILOR CARE S-AU JERTFIT LUPTAT PENTRU NOI ,ROMÂNIA FĂRĂ SACRIFICIUL LOR NOI NU EXISTAM

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s