Prima victorie pe frontul de est

Sublocotenentul aviator Ion Dobran pe front                                                                            Începând cu martie 1943, ajuns la Tiraspol cu alţi colegi printre care Mircea Şenchea, Chiţu Gavriliu şi alţii, au făcut trecerea pe avionul Messerschmit 109G . În 14 august 1943 “devine operativ ” în Est , la Kramatorskaia pe Doneţ unde erau aviatorii Grupului 7 Vânătoare la refacere, grup care activa pe front de peste un an. Grupul 7 Vânătoare era epuizat de luptele aeriene foarte grele  purtate în Caucaz, pe Mius şi Doneţ ca să nu mai vorbim de Karpovka şi dramatica ieşire din încercuire şi evacuarea din 23 noiembrie 1942  organizată de Căpitanul Alexandru Şerbănescu. (..Acţiunile de la Karpovka, Rostov, Stalingrad, Izium şi Mius l-au confirmat pe drept ca cel mai temerar şi cel mai bun vânător aerian pe care poporul român a putut să-l aibă până în prezent…) raport special al generalului comandant av.Emanoil Ionescu). Locotenentul av. Tiberiu (Rică) Stătescu, nota în memoriile sale  Amintiri despre aviaţie şi aviatori : ,, …Pe Karpovka se instalase haosul, căpitanul Crihană, comandantul grupului( Gr.7.n.r.), aflat într-o stare apropiată cu nebunia dădea ordine prosteşti. Noroc că a dispărut, pur şi simplu. A fugit fiind de negăsit. Nimeni n-a aflat cum a reuşit să fugă şi să scape din încercuire…În acele momente dramatice, printre puţinii ofiţeri, poate chiar a fost singurul care nu şi-a pierdut cumpătul,  a fost căpitanul Şerbănescu Alexandru…….A preluat comanda grupului şi toţi aveam încredere în judecata lui. Ne-a îmbărbătat şi a găsit soluţii bune pentru a ne apăra pe moment de asaltul ruşilor . Meritul ieşirii din încercuire i se datorează cu prisosinţă  lui Alecu Şerbănescu”), iar mărturiile marelui aviator Tudor Greceanu relatate cu onestitate, participat activ la Karpovka, descriu acea dramatică ieşire din încercuire. În acest context este necesar să mai spun că Şerbănescu servea ţara pe front încă din septembrie 1942 în cadrul Grupului 7 Vânătoare. A cerut să revină la Grupul 9 Vânătoare pentru a rămâne în continuare pe front !                                                                                                                                         Reamintesc aici că pe 28 iulie 1941 a fost eliberată Basarabia (luată samavolnic, mai bine zis cedată de Carol al II-lea în 1940). Să nu uităm că intrarea României în război, 22 iunie 1941, a avut ca scop recuperarea Basarabiei, Bucovinei de Nord şi Ţinutul Herţa.Pentru eliberarea Basarabiei au căzut mulţi colegi de clasă ai domnului Dobran. Îl aminteşte  pe bunul său prieten Mircea Wahnig din Regimentul Vânători Gardă căzut pe front în 2 noiembrie 1941 la Odessa. Un glonţi-a străpuns casca direct în frunte ! În retragerea din 1941 armata rusă a distrus tot în drumul lor. Chişinăul era vai şi amar !  Ce a urmat şi unde sunt azi teritoriile noastre ştim !

Prima misiune de vânătoare                                                                                                     Revin la august 1943, aerodromul Kramatorskaia . Era Sf.Maria, ziua mamei slt.Dobran. În acea zi a fost prima misiune de vânătoare liberă a tânărului aviator. Împreună cu Colea Naghirneac de origine basarabeană au angajat lupta contra unsprezece Iak-uri. Atacă , trage într-unul, dar era prea departe, se înalţă deasupra celorlalte zece care se pierd în văzduh. Zi norocoasă pentru prima luptă aeriană care se putea solda şi cu prima victorie. Se întorc pe aerodrom , spre seară aerodromul este atacat la sol de o formaţie IL-2 însoţite de Iak-uri în zbor razant.  Apărarea aerodromului ripostează din plin făcâdu-şi datoria. Ziua de Sf,Maria s-a încheiat fără nici-o pierdere şi cu trei victorii ale grupului obţinute de Greceanu, Şerbănescu şi Chirvăsuţă.

Prima victorie aeriană                                                                                               Aerodromul Bliznetzi , 2 sept.1943 « Frunze, frunze în vânt sunt vieţile noastre »               În 2 sept.1943 decolează de pe  aerodromul Kramatorskaia  pentru a se muta pe aerodromul Bliznetzi, un sat vai şi amar, un teren de zbor dificil şi condiţii mizerabile de masă şi cazare pentru aviatori. După trei zile aerodromul este descoperit de ruşi şi este atacat în valuri cu IL-2-uri şi Iak-uri. Decolează pentru însoţire Henschel şi Ju-88 către Izium. Slaviansc şi Kramatorskaia sunt în flăcări dinamitate de nemţi după plecarea lor la Bliznetzi.                                                                                                                                            De la prima misiune de vânătoare până la prima victorie, slt.av. Dobran a efectuat misiuni de însoţire, supraveghere şi apărare. Vânătoarea liberă se efectua îndividual după încheierea misiunilor de protecţie a bombardierelor noastre. Fiecare aviator încerca să doboare « pe cont propriu » în situaţia dată.                                                                          Prima victorie ca şi prima misiune de vânătoare a slt.Dobran a fost să fie tot de Sf.Maria, de data aceasta cea mică din 8 septembrie, adică la Naşterea Macii Domnului, nu Adormirea cum este pe 15 august când greşit se spune la mulţi ani celor care poartă prenumele de Maria, Marin şi derivate din acest prenume.

Descrierea succintă a atacului: „..alarmat de artileria ACA,arunc o privire pe ceasul de bord. E ora 5.30 dimineaţa ..mecanicii au un moment de ezitare între a învârti manivela pentru pornirea motorului sau a se repezii în gropile de adăpost…,dar se înving şi învârt. Motorul porneşte,bombele cad peste tot ,văd două explodând…trag maneta în plin şi decolez printre ele în iadul de pe teren…în câteva minute ajung şapte IL 2-uri, atac clasic de sub burtă…trag şi degajez lateral. Trag şi mitraliorii IL-urilor…., văd trasore pe lângă mine , dar mai atac o dată şi încă o dată, cu un ochi sus la vânătoarea lor.Sunt acolo şase La-uri 5. Virez şi trag o ultimă rafală şi din avionul inamic văd ţâşnind flăcări .. Lupta aeriană se termină cu o singură doborâre . La aterizare observ că am două găuri în avion, dar asta nu ar fi nimic. Ruşii au spart frontul la Kostromka …” nota  în Jurnanal. Prima victorie, a doborât un avion de asalt IL 2.

La Kramatorskaia  pe  Doneţ când slt.av. Ion Dobran a ajuns efectiv pe front, acestuia i-a fost scris ca în ambele zile ale sărbătorii Sfintei Marii să intre în focul luptelor aeriene din care a ieşit victorios.Poate şi rugile mamei sale, Maria Dobran, au făcut minuni!

Deseori în discuţii şi interviuri, domnul Dobran spune că se consideră un norocos, doborât de trei ori a scăpat cu viaţă fără nici-o rană. A ieşit victorios din toate încleştările aeriene, dar şi din toate încercările vieţii prin care  a trecut. În curând va număra 100 ani  de viaţă cu bune, cu mai puţin bune, cu bucurii şi împliniri, generalul Dobran spune în stilul său caracteristic, că nu este istorie.                         Noi spunem că a făcut istorie, o istorie care ne priveşte …pe toţi!

E.Arbănaş

 

~  ~  ~

Reclame
Acest articol a fost publicat în Articole, centenar Ion Dobran, Eveniment, General aviator Ion Dobran, Pagina de istorie și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s