Flotila 95 Aeriană Bacău

1 Decembrie – Ziua Naţională a României

drapel RO şi UEPe lângă semnificaţia istorică de importanţă naţională, pentru Flotila 95 Aerienă Bacău  această zi are o triplă  semnificaţie. Unitatea de la Bacău a împlinit  45 de ani de la înfiinţarea Centrului de Instrucţie al Aviaţiei. Începând cu 1 Decembrie 2006 este  Ziua Unităţii şi ziua în care unitatea militară de aviaţie a primit numele onorific“Erou căpitan aviator Alexandru Șerbănescu”.

Scurt istoric

 La 1 Decembrie 1968 , în baza Ordinului Marelui Stat Major nr. CL 001442 din 16.11.1968, cu indicativul 01975, subordonat Comandamentului Apărării Antiaeriene a Teritoriului, pe aerodromul Bacău a renăscut  Centrul de Instrucţie al Aviaţiei după mai bine de un deceniu şi jumătate în care Bacăul nu a mai avut aerodrom militar. Începând cu anul 1969 Centrul  de Instrucţie a participat nemijlocit la trecerea tinerilor piloţi pe avionul supersonic MiG şi la perfecţionarea pregătirii cadrelor Aviaţiei Militare pentru diferite funcţii şi specialităţi necesare acesteia, concomitent cu îndeplinirea misiunilor specifice unei unităţi de aviaţie.doatare unit. Bc.

Mărturii  despre importanţa strategică a  Bacăului

În preajma şi după declanşarea invaziei Cehoslovaciei, în apropierea frontierelor ţării noastre cu unele ţări socialiste, au fost executate puternice concentrări de trupe străine.  La graniţele de nord – est şi în imediata lor apropiere au fost concentrate trupe sovietice de diferite genuri de arme, cu un efectiv de circa 235.000 de militari: 80.000 Odesa, 75.000 la Lvov, şi 80.000 la Kiev. De asemenea, imediat după invadarea Cehoslovaciei, mari unităţi maghiare au fost deplasate spre graniţele ţării noastre, concomitent cu trupele sovietice şi bulgare. În această perioadă, unităţi ale flotei militare sovietice, printre care şi nave speciale de debarcare şi desant maritim, staţionau în dreptul gurilor Dunării şi al litoralului românesc, în afara apelor teritoriale.

Primele măsuri luate în teritoriu: la Bacău a fost înfiinţat singurul aeroport militar din Moldova. În dimineaţa zile de 21 august 1968, colonelul Aurel Niculescu, comandantul Aviaţiei Române, a luat legătura cu colonelul Ioan Puia, comandantul Centrului de Instrucţie al Piloţilor din Bacău, căruia i-a înmânat comanda aerodromului , devenit atunci singurul aeroport militar din toată zona Moldovei. ,,În noaptea de 21 spre 22 august  1968 o formaţie de 20 de avioane MiG 15 au fost deplasate la Bacău şi dirijate în linie  spre aeroportul militar, deoarece la graniţa de la Prut apăruseră deja trupe ruseşti’’ povesteşte colonelul Ioan Puia. MiG-urile au venit cu piloţi cu tot de la Buzău. A fost chemat, de urgenţă la aeroport şi colonelul Aurel Cantoneru, comandantul Regimentului de Tancuri şi de la Regimentul de Artilerie Antiaeriană de la Râmnicu Sărat au fost trimise, tot în acea noapte, 20 de tunuri antiaeriene. Toată comanda grupului de apărare constituit la aeroportul militar, în care era inclusă şi o unitate de securitate, a trecut în subordinea colonelului Ioan Puia.

clip_image001

Conform celor relatate de colonelului Aurel Plotogea, adjunctul  Direcţiei de Învăţămînt Militar Bacău , …” prima comandă primită de la Bucureşti a fost executarea unei acţiuni de recunoaştere pe aliniamentul Piatra Neamţ  pentru a se depista eventuala prezenţă a inamicului în zonă. Au fost momente de maximă mobilizare. O explozie de patriotism naţional de care nu mai dăduse dovadă de multă vreme poporul român. Invazia Cehoslovaciei ne-a readus cu picioarele pe pămînt. Dacă, imediat după război tot aliniamentul de apărare din Moldova a fost desfiinţat, acum a fost nevoie să se reînfiinţeze, la nivel naţional, diviziile de luptă distruse. Aşa au luat fiinţă regimentele de luptă de la Dorohoi, Rădăuţi, Botoşani, Suceava, Iaşi, Vaslui, şi unitatea de Vânători de munte de la Vatra Dornei. Momentul Cehoslovacia, a readus în atenţia armatei române pericolul care poate veni de la răsărit’’.

 În perioada august-decembrie  cadrele militare  veneau din mai multe Unități.Colonelul Alexandrescu Ioan, venit de pe Aerodromul Mihail Kogălniceanu, își amintește cu melancolie de primele momente petrecute pe Aerodromul Bacău:  “ Eu , cațiva piloți și colegi de la grupul tehnic  am primit ordinul pe 28 noiembrie. Eram bucuros pentru că reveneam acasă în frumosul Bacău, acolo unde mi-am petrecut copilăria.Am luat echipamente din toată țara, stații radio venite de pe Craiova, Dveselu, mașini de la Kogălniceanu…Când am ajuns acolo nu era construit nimic,erau doar căminul Securității si o mică pistă pentru cursele Tarom, am inceput totul de la zero …”

În următorul an, 1969, aveau să ajungă la Bacău, de pe mai multe aerodromuri, cele mai moderne avioane ale Armatei Române , MiG-urile 21.În anul 1970 noul comandant la Bacău era colonelul Moraru Gheorghe.   Acesta a venit de pe aerodromul de la Ianca unde zburase MiG-ul 15, iar la Bacău  facea  și trecerea pe MiG-21: ,,Am multe amintiri plăcute de când eram comandant la Bacău.Mi-a plăcut foarte mult Unitatea! Oamenii erau uniți ,fiecare iubea ceea ce făcea.Ne ințelegeam excelent, săptămânal aveam petreceri la Casa Armatei.’’ Locțiitoul comandantului unității devenise colonelul Puia Ioan, funcție care avea să o ocupe până la ieșirea la pensie , în anul 1975  la vârsta de 52 de ani, din cadrul Centrului de Instrucție al Aviației de la Bacău.

Flotila 95 Aeriană

Dotare-organizare

În anul 1971 Centrul de Instrucție al Aviației de la Bacău  avea în dotare trei escadrile : două escadrile dotate cu  avioane supersonice și una de avioane reactive subsonice.Escadrila 1, comandant colonelul Cristescu Vladimir, era formată din MiG-uri 21 Pfm , avioane venite de pe Aerodromul  Mihail Kogălniceanu, Escadrila a 2-a, comandant colonelul Cociș Alexandru, era formată din avioane MiG-21 Pf  si MiG-21 F-13 iar a Escadrila 3, comandant colonelul Croitoru Dumitru, din avioane de tip MiG-15.

Elevii care urmau să zboare supersonicul ajungeau mai întâi la Bacău unde își mai completau din ore zburând  MiG-ul 15 după care făceau trecerea pe MiG-21.Unul dintre acesti elevi a fost si tânărul clip_image art Alexlocotenent Lupea Stefan care în anul 1975 făcea trecerea pe supersonic : Am avut o iubită pentru care aș fi sărit și-n foc! AM  ZBURAT AVIONUL MiG-21 RFMM , 15 ORE IN DUBLĂ COMANDĂ  ȘI 10h si 30 minute  în SIMPLĂ COMANDĂ! Am zburat la 20.000 m și la viteză de 1,95 mach! Am cunoscut oameni deosebiti (instructori și colegi de zbor) la Bacău! Am trăit o ”vară fierbinte” cu zbor și dragoste în 1975 la Bacău, cea mai frumoasă vară din viața mea!

În perioada 1969-1995  unitatea de la Bacău a asigurat trecerea pe avionul supersonic a unui număr de piloţi echivalent cu efectivele a peste 10 regimente de aviaţie şi a asigurat perfecţionarea pregătirii de specialitate a peste 5500 de ofiţeri din Aviaţia Militară.

Evoluţie !

La 25 august 1995, conform Ordinului ministrului apărării naţionale nr. MP-588 din 21.07.1995 a luat naştere Baza 95 Aeriană de Aviaţie Vânătoare şi  Bombardament cu indicativul 02015, destinată să asigure pregătirea şi ducerea acţiunilor de luptă ale Grupului 95 Aviaţie Vânătoare cu indicativul 01975. Prin Decretul Prezidenţial nr. 163/ 27.05.2006  unitaţii militare i-a fost acordat Drapelul de Luptă . La 01.05.2001, în cadrul unui amplu proces de restructurare a Armatei României, potrivit Ordinului ministrului apărării naţionale nr. MS-30 din 20.03.2001, Ordinele Şefului Statului Major General nr. S/SMG-6 din 06.02.2001 şi nr. S/SMG-14 din 22.03.2001 privind structura organizatorică a categoriilor de forţe ale armatei, Baza 95 Aeriană de Aviaţie Vânătoare şi Vânătoare Bombardament se transformă în Centrul 95 Trecere pe Avioane Supersonice, iar Grupul 95 Aviaţie Vânătoare se transformă într-o escadrilă de aviaţie vânătoare-bombardament şi o escadrilă de vânătoare în organica Centrului 95 Trecere pe Avioane Supersonice.La data de 01.07.2004 are loc transformarea Centrului 95 Trecere pe Avioane Supersonice în Baza 95 Aeriană potrivit „ Planului cadru privind continuarea procesului de restructurare şi modernizare a Armatei României în anul 2004” aprobat prin Hotărârea C.S.A.T. nr. S/11 din 21.01.2004 şi Dispoziţiei Statului Major General nr. B5/S/1062 din 12.05.2004”.

1004617_10201372713628277_182530905_n

Începând cu data de 01.12.2006, conform aprobării ministrului Apărării Naţionale în rezoluţie pe raportul şefului Departamentului pentru Relaţia cu Parlamentul şi Informare Publică,  nr. DR-3307 din 01.11.2006, Bazei 95 Aeriană i se conferă denumirea onorifică „Erou Căpitan Aviator Alexandru Şerbănescu”, totodată a fost dezvelit bustul aviatorului  amplasat ” La Monument”.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

Actele de eroism ale aviatorilor care au luptat în cel de-al Doilea Război Mondial şi ale veteranilor unităţii, rezultatele meritorii obţinute de întregul personal al unităţii  în cadrul diferitelor exerciţii şi aplicaţii naţionale şi internaţionale, îndeplinirea cu succes a misiunilor precum şi activitatea consecventă de pregătire şi instruire desfăşurată cu rezultate foarte bune,  confirmă pe deplin credinţa în spiritul acestui simbol de nepreţuit Drapelul de Luptă al Bazei 95 Aeriene.

La 1 iulie 2010, ca urmare a procesului de transformare a Armatei României, Baza Aeriană 95  a devenit Flotila 95 Aeriană “Erou Căpitan Aviator Alexandru Șerbănescu” iar  Drapelul de luptă al unităţii a fost decorat cu Ordinul Virtutea Aeronautică în grad de cavaler”.

iar99Lancer

 

iar330 socat

1 Dec 2013 la Buc.Foto : IAR  99  de la  Baza 95  Aeriană

În slujba aripilor româneşti

In anul 1994, în baza acordului nr.222/1944 al M.Ap.N.- Statul Major al Aviației și Apărării Antiaeriene și în conformitate cu prevederile legale , a fost înființată pe o durată nedeterminată Fundația „Erou Căpitan Aviator Alexandru Șerbănescu”, organizație nonprofit, apolitică  având drept scop cunoașterea istoriei aviației militare, promovarea valorilor, păstrarea în demnitate și onoare a memoriei marelui aviator  Cpt. Alexandru Șerbănescu şi a camarazilor săi. Fundaţia Erou Cpt.Av.Alexandru Şerbănescu readuce în prezent pagini de istorie şi numele uitate ale aviatorilor eroi, prin  multiple evocări, proiecţii de filme documentare, realizarea unor edificii de for public, drularea de  programe educaţionale extracurriculare, expoziţii tematice,  cărţi, articole şi organizarea evenimentelor comemorative «  in memoriam aripi frânte »In anul 2011, în acord cu Flotila 95  şi cu sprijinul fundaţiei, la initiativa unui grup de tineri pasionaţi de aviaţie şi istorie, a fost infiintată Filiala Bacău a Fundației ”Erou căpitan aviator Alexandru Șerbănescu” ai cărei coordonatori sunt aviatori de primă mărime ce au făcut şi fac onoare aviaţiei militare. 

Începutul  visului de a zbura ( Începutul visului de a zbura) 

Articol documentat, scris şi asumat de:  Alexandru Ionuţ PRICOP

                                                        Elev al Colegiului Naţional Vasile Alecsandri,Bacău

 ( membru activ al fundaţiei- filiala Bacău)


 


 

 

 

 

Acest articol a fost publicat în Articole, Pagina de istorie și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un comentariu